Hoe blijf je actief in de winter

Hoe blijf je actief in de winter

Zelfs in de winter kun je bewegen. Lees dit artikel voor wat tips!

Voor de meesten onder ons is de winterkou een goede reden om onder de dekens te kruipen en lekker op de bank te gaan liggen. Een goede film of een mooi boek maakt het af. Toch is het belangrijk om af en toe te bewegen en balans aan te brengen tussen ontspanning en activiteit. Wij geven je een aantal tips die ervoor zorgen dat je er plezier in hebt en er energie van krijgt.

Waarom is sport zo belangrijk?

Lichamelijke beweging en oefening is écht belangrijk in de winter. De koude buitentemperaturen hebben invloed op ons immuunsysteem en verzwakken deze tijdelijk. Wanneer je al een gezond dieet rijk aan vitaminen volgt, wat een goede ondersteuning is, is sport dé toevoeging die je bloedvaten versterkt en ervoor zorgt dat jij de winter gezond doorkomt.

Iedereen die normaal gesproken het hele jaar sport en in de winter hiermee ophoudt, vindt het moeilijk om weer opnieuw te beginnen. Na een pauze van 2 maanden duurt het ongeveer 4 maanden om weer terug te komen op het oude niveau – althans, dat is de theorie.

Sport

Thuis sporten

Zou je graag willen sporten, maar lukt het je gewoon niet om de kou in te gaan? Dan bestaan er gelukkig genoeg activiteiten die je binnen en in je eigen huis kunt doen.

Wat dacht je bijvoorbeeld van yoga of pilates? Met een matje, muziek en motivatie kun je veel oefeningen thuis doen – onafhankelijk van je leeftijd. Onderschat je niveau echter niet, want zowel yoga als pilates kunnen erg uitputtend zijn.

Als je liever wat “actievere” oefeningen doet, kun je ook zogenoemde “home workouts” doen. Via internet (bijv. Youtube) is er een overvloed aan video’s met instructies die makkelijk en thuis te volgen zijn en waarmee je je lichaam sterker maakt. 

Alternatieven voor liefhebbers van warmte

Misschien is jouw plekje niet geschikt om te sporten of wil je graag af en toe even van omgeving veranderen. Er zijn genoeg sportfaciliteiten die binnen zijn en je toch uit je dagelijkse omgeving kunnen lokken. 

Wat dacht je bijvoorbeeld van het zwembad? Zwemmen is vooral goed voor het versterken van je immuunsysteem op een lichte manier. Bovendien is het heerlijk voor je lichaam. Door het water en de beweging worden al je vaten gestimuleerd en is je hele lichaam bezig. Vervolgens kun je de sauna in, wat goed schijnt te zijn om afvalstoffen af te scheiden en goed te ontspannen.

Als je geen fan bent van water of je gewoon liever wat anders doet, kun je ook een racket pakken. Tennis, squash of tafeltennis kan allemaal binnen en is een goede manier om fit te blijven tussen de regen en sneeuw door. Om jezelf extra te motiveren kun je een paar goede vrienden uitnodigen om samen te sporten.

Sport

Is winterkou, sneeuw en ijs jouw ding?

Dan zijn er natuurlijk genoeg buitenactiviteiten te doen! Al vereist dit misschien een sterkere motivatie en warmere kleren. Als je van de winter houdt en het je in Nederland niet koud genoeg is, kun je altijd op vakantie of een lang weekend naar de sneeuw gaan om te skiën, snowboarden of iets anders.

Maar een simpele wandeling overdag is ook prima en je kunt het makkelijk combineren met een kleine boodschap. Pak jezelf goed in met een muts, sjaal en een goede jas, en je hebt geen last meer van de kou en kunt van de frisse lucht genieten. 

Een vleugje motivatie

Soms zegt je lichaam al “ja”, maar werken je gedachten je tegen om de verwarmde woonkamer uit te gaan en actief te worden. Iedereen heeft hier last van en de eerste stap is vaak lastiger dan je denkt. Maar degenen die dit weten te overwinnen en erin slagen om regelmatig te sporten zullen snel merken wat voor positieve uitwerking dit heeft. Of je nu thuis of ergens anders sport, muziek kan zeker helpen om je aan te sporen. 

Als je vervolgens aan het einde van de dag weer onder de dekens kruipt, zul je je veel beter en in balans voelen. Als je je lichaam sterker voelt worden door regelmatig te sporten is dat ook weer een motivatie om er mee door te gaan, denk je niet?

Sport

Fit de winter door

Actie, ontspanning, koud of warm, aan jou de keus. Je kunt kiezen voor intensieve inspanning of lichte lichamelijke beweging, beide effectief in de preventie van een zwak immuunsysteem en slechte bacteria. Een beetje inspanning elke dag of regelmatige sportafspraken met vrienden is genoeg om fit en actief te blijven in de winter. En als je jezelf dan uiteindelijk trakteert, zal een stukje rauwe chocolade ’s avonds veel beter smaken!

chocolate organic rawE-shop Rauwe Chocolade


Je zou misschien geïnteresseerd zijn in

  • Veganisme – vanuit een ecologisch perspectief
    Inspiratie

    Veganisme – vanuit een ecologisch perspectief

    Veganisme voor onze aarde. We leggen uit waarom.

    Meer >
  • Lifefood is een fatsoenlijk bedrijf / Fair Company
    Inspiratie

    Lifefood is een fatsoenlijk bedrijf / Fair Company

    Een fatsoenlijk bedrijf? Wat bedoelen we ermee?

    Meer >
  • Veganisme – vanuit een gezondheidsperspectief
    Inspiratie

    Veganisme – vanuit een gezondheidsperspectief

    Bestaat er een verband tussen veganisme en een goede gezondheid? We delen onze ervaringen met je.

    Meer >
  • Veganisme vanuit een ethisch perspectief
    Inspiratie

    Veganisme vanuit een ethisch perspectief

    Vegan vanwege ethische redenen. Wat ligt hierachter?

    Meer >