Ons verhaal

Ons verhaal

Ons verhaal

Lifefood – ‘Life is abundance’

Lifefood is een Tsjechische producent van rawfood, ook wel ‘living foods’ genoemd. Het bedrijf werd opgericht door Tereza Havrlandová in 2006, toen het concept van rawfood nog vrijwel onbekend was in Europa. Nu is Lifefood het grootste rawfoodbedrijf ter wereld wat betreft het aantal productlijnen, en zijn onze producten geliefd over de hele wereld. De wisselwerking tussen unieke technologie, jarenlange ervaring en handwerk zijn een belangrijk onderdeel van wat Lifefood bijzonder maakt. Een ander belangrijk deel is het verspreiden van ‘abundance’, overvloed. Genieten van het leven in overvloed en harmonie met de rest van de wereld is ons doel en dat willen we graag delen.

Het verhaal van Tereza Havrlandová

Tereza studeerde rechten en internationale handel, en wilde de diplomatie in. Ook hield ze erg van sporten en reizen. Al in 2004, toen ze op bezoek ging bij haar zus in Californië, kwam ze voor het eerst in aanraking met rawfood – eten gemaakt van rauwe, plantaardige ingrediënten die niet chemisch of thermisch bewerkt zijn geweest. Ze was snel verkocht: ze ontdekte niet alleen een grote variatie aan nieuwe smaken, maar kwam er ook achter dat een aantal van haar gezondheidsproblemen als sneeuw voor de zon verdween na de verandering van eetpatroon. Het volgende omkeerpunt in haar leven kwam toen ze een zware blessure opliep aan haar schouder, tijdens het kitesurfen in Australië. Noodgedwongen keerde ze terug naar Tsjechië om te herstellen.

In het buitenland was het makkelijk om gezonde rauwe snacks te krijgen, maar thuis waren living foods een nog vrijwel onbekend concept. En de paar producten die er waren, lieten veel te wensen over wat betreft kwaliteit. Tereza besloot daarom zelf rawfoodproducten te importeren, en later om haar eigen kennis en ervaring met rawfood toe te passen. Samen met haar eerste collega’s bouwde ze een kleine bakkerij in het centrum van Praag om tot een plek waar ze zelf rawfood konden produceren.

Ze was verantwoordelijk voor alles, vanaf het bedenken van de recepten tot productie en distributie. In het begin haalde ze haar inspiratie uit het buitenland, maar al snel ging ze haar eigen weg. Tot op de dag van vandaag is ze constant bezig met het ontwikkelen en testen van nieuwe producten, en het verbeteren van de bestaande.

Lifefood is nu verkrijgbaar over de hele wereld
– en nog steeds: ‘Life is abundance’


‘Made with love’, ‘Life is abundance’ en de kwaliteit van handgemaakte producten. Dit waren de kernpunten van Tereza’s visie toen ze begon, en nog steeds zijn ze de leidraad in het dagelijks management van een inmiddels groot bedrijf. De beste kwaliteit en smaak, een persoonlijke benadering en de altijd aanwezige nadruk op ethiek zijn de kernwaarden van Lifefood. Tereza is nog steeds nauw betrokken en luistert naar haar klanten op beurzen, festivals en overal waar het leven haar naartoe brengt. Ze werkt nog steeds aan nieuwe recepten, overziet de productie en organiseert. Een deel van het jaar brengt ze door in het buitenland, op zoek naar nieuwe leveranciers van ingrediënten, op bezoek bij huidige leveranciers en op zoek naar inspiratie tijdens haar favoriete hobby – kitesurfen.


En precies daar, kitesurfend op de Fillippijnen, kwam Tereza haar nieuwe liefde tegen – Hans. Een echte Hollander met een grote glimlach, een hart van goud en een feilloze neus voor gaten in de markt. De vraag ‚waarom hebben we dit nog niet in Nederland?‘ werd al snel beantwoord met een plan van aanpak, en het distributiepunt voor West-Europa was geboren, Lifefood Holland BV. Met een klein, persoonlijk en Hollands ‚gezellig‘ team brengen we sinds 2013 Lifefood naar Nederland, België, Engeland en Frankrijk.