Lifefood's 10 ecoprincipes - dagelijkse kleine stappen die tellen

Lifefood's 10 ecoprincipes - dagelijkse kleine stappen die tellen

We geven om de planeet. Laat je inspireren door het dagelijkse ecologische leven van ons bedrijf.

Grote ideeën en gedachten moeten worden opgevolgd door bewuste uitvoering in de praktijk. Het zijn de kleine dingen die tellen: routinematige procedures, goede gewoonten in dagelijkse processen, elk klein beetje telt.

De oprichtster van Lifefood, Tereza Havrlandova, had vanaf het begin van het bedrijf een duidelijke visie om het op verschillende belangrijke principes te bouwen. Vanaf de start van het kleine “één-vrouw-bedrijf” en de groei tot de huidige bedrijfsgrootte, hebben deze hoofdlijnen, ideeën en idealen de richting bepaald. 

Wat zijn de belangrijkste pijlers van Lifefood?

Ons doel is om via onze producten een gezond, vreugdevol, duurzaam en bewust leven op aarde te stimuleren. Liefde en respect voor het leven is een basiswaarde voor ons. In de praktijk betekent dit dat we echt hoogwaardige producten produceren die zowel de mens als de planeet ten goede komen. Onze idealen worden vervolgens weerspiegeld in specifieke instellingen en stappen die we graag met je willen delen:

1) Onze producten zijn 100 procent veganistisch. Dat betekent dat we het leven van dieren respecteren en dat we het dierenleed op deze wereld tot een minimum proberen te beperken.

We are 100% vegan!

2) We leven, produceren en ondersteunen BIOLOGISCH. Al onze producten zijn 100% BIO, om twee belangrijke redenen. De eerste is de voedingswaarde en de overvloed aan energie in BIOLOGISCHE producten. De tweede is ons langetermijnbelang in milieuvriendelijke en duurzame productie en beheer van het landschap - zodat we iets hebben om aan onze kinderen te kunnen doorgeven.

Kakao als echtes Superfood

3) Afval. Tijdens de productie besteden we veel aandacht aan afvalbeheer, waarbij ons primaire doel is om geen afval te creëren. Meer en meer van onze verpakkingen zijn composteerbaar, ook al is dit een zeer moeilijke taak in de voedingsmiddelenindustrie. We gebruiken wasbare doekjes van textiel in de keuken, we verpakken onze lunches in herbruikbare dozen of we gebruiken borden, maar we gebruiken geen dozen van piepschuim. We recyclen dozen en gebruiken delen van dozen en lege productverpakkingen voor het verpakken van producten die we per post verzenden. Als ze op zijn, vullen we de pakketten op met houten restjes die we van een houtbewerker uit de buurt krijgen.

4) Biologisch afval. Al het bio-afval van onze Lifebars en andere producten gaat in onze speciale composteringsmachine "de Rocket", die het in perfecte tuincompost transformeert. Zo hebben we geen biologisch afval, wat opmerkelijk is voor een bedrijf dat werkt met tonnen aan plantaardige producten. Ook gooien we de overtollige samples niet weg bij het testen van nieuwe producten, zoals monsters van crackers, repen enz.. In plaats daarvan bieden we deze aan gasten en medewerkers aan. We verzamelen de koffieresten en geven ze aan onze collega’s voor gebruik in hun tuinen.

Coffee for the garden

5) Water. We besteden veel aandacht aan water: we gebruiken alleen gefilterd water en minimaliseren het waterverbruik.

6) Brownfield-hernieuwing. Onze fabriek, productiehal, magazijn en kantoren zijn allemaal gecreëerd door een oud gebouw in een industrieel deel van Praag te renoveren. We renoveren, moderniseren en upgraden de gebouwen voortdurend en zijn blij en trots dat we geen stuk vruchtbaar land hebben ingenomen, maar een oud brownfield opnieuw bruikbaar hebben gemaakt.

7) Groene energie. Zodra deze optie in 2008 verscheen, zijn we overgeschakeld naar een groene energiebron, d.w.z. energie uit hernieuwbare bronnen. Het is voor ons volkomen logisch dat onze productie, inclusief kantoor- en magazijngebruik, geen ecologische voetafdruk heeft.

Workers with Tereza, Lifefood owner

8) Persoonlijke relaties, een menselijke benadering en de diepte van ervaring zijn voor ons belangrijk. Daarom bezoekt Tereza Havrlandova, de eigenaresse van Lifefood, persoonlijk onze leveranciers op de familiebedrijven en controleert de kwaliteit van de ingrediënten en de ontwikkeling van gemeenschappen en families daar.

9) Op het werk kennen we elkaar allemaal bij naam en werken we in kleine teams gericht op persoonlijke relaties. Het is erg belangrijk voor ons om te weten met wie we werken en dat we op elkaar kunnen vertrouwen. We voelen ons met elkaar verbonden door onze innerlijke filosofie. We kopen gezamelijk boodschappen in, zodat we de transportkosten kunnen minimaliseren en we organiseren gemeenschappelijke lunches, tuinverkoop etc.

Lifefood team

10) Samen kunnen we meer bereiken dan alleen. Voor ons is ondernemerschap een manier van leven, het vinden van een balans tussen persoonlijke en openbare zaken. Het creëert een unieke mogelijkheid om de wereld te beïnvloeden. We bereiken dit door middel van onze producten, bewustmakende activiteiten en het bundelen van krachten met gelijkgestemde mensen.

Deze visie is gebaseerd op de levenshouding van Tereza Havrlandova, oprichtster van Lifefood en heeft in de loop van vele jaren gelijkgestemde mensen aangetrokken. Momenteel werken er ongeveer 100 mensen bij Lifefood. We groeien nog steeds en verspreiden ideeën over eerlijk leven en ondernemerschap via onze dagelijkse activiteiten en via onze producten.